SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SEMOP
D/A PEJABAT
PENDIDIKAN DAERAH DARO
96200 DARO
SARAWAK
|
Email :
smksemop@yahoo.com.my
PANDUAN
PENGURUSAN KELAS
SENARAI
JAWATANKUASA YANG DIANGGOTAI
PENGERUSI :
Lo Liat Ling (Pengetua)
TIMBALAN
PENGERUSI :
Mohamad Esmandi Bin Hapni (GPK HEM)
NAIB
PENGERUSI 1 :
(GPK KK)
NAIB
PENGERUSI 2 : Yusop Bin Hj Omar (GPK P)
SETIAUSAHA : Guru Penyelaras Bagi Tugas
Berkaitan
AHLI
JAWATANKUASA :
Guru-guru Tingkatan
DASAR
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID (HEM)
1.0
PETIKAN AKTA PENDIDIKAN 1996 (Akta
550)
BAHAWASANYA
mengakui bahawa ilmu itu adalah penentu utama arah tujuan negara dan penyelamat
bangsa:
DAN
BAHAWASANYA tujuan pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia
menguasai ilmu, kemahiran dan nilai murni yang diperlukan dalam dunia yang
berdaya saing tinggi serta bersifat global, kesan daripada perkembangan pesat
sains, teknologi dan maklumat:
DAN
BAHAWASANYA pendidikan mempunyai peranan penting dalam menjayakan wawasan
negara demi untuk mencapai taraf negara maju sepenuhnya dari segi kemajuan
ekonomi, keadilan sosial, dan kekuatan rohani, moral dan etika, ke arah
mewujudkan suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, liberal dan
dinamik:
DAN
BAHAWASANYA adalah menjadi suatu misi untuk menghasilkan sistem pendidikan yang
bertaraf dunia dansegi kualiti bagi memperkembangkan potensi individu
sepenuhnya dan mencapai aspirasi negara Malaysia:
DAN
BAHAWASANYA Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah berlandaskan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang dizahirkan seperti yang berikut:“Pendidikan di Malaysia adalah
suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara”:
DAN
BAHAWASANYA dasar yang dinyatakan di atasakan dilaksanakan melalui suatu sistem
pendidikan kebangsaan yang memperuntukkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
pengantar utama, Kurikulum Kebangsaandan peperiksaan yang sama; pendidikan yang
diberikan adalah pelbagai dan komprehensif skopnya dan yangakan memenuhi keperluan
negara, serta memupuk perpaduan negara melalui pembangunan budaya,
sosial,ekonomi dan politik selaras dengan prinsip-prinsip Rukun Negara:
DAN
BAHAWASANYA adalah dianggap sesuatu yang perlu, selagi ia selaras dengan dasar
itu, dengan menyediakan pengajaran yang cekap dan selagi ia tidak melibatkan
perbelanjaan awam yang tidak munasabah untuk mengambil kira akan prinsip am
bahawa murid harus dididik mengikut hasrat ibu bapa masing-masing:
MAKA,
OLEH YANG DEMIKIAN, INILAH DIPERBUAT UNDANG-UNDANG oleh Seri Paduka Baginda
Yang Di-Pertuan Agong dengan nasihat dan persetujuan Dewan Negara dan Dewan
Rakyat yang bersidang dalam Parlimen, dan dengan kuasa daripadanya, seperti
berikut:
“Murid”
ertinya seseorang tanpa mengira umurnya yang kepadanya pendidikan atau latihan
sedang diberikan di sesuatu institusi pendidikan;
2.0 PENGENALAN
Pengurusan
Hal Ehwal Murid adalah antara aspek utama untuk membantu pengurusan sekolah.
Ini bermakna pencapaian prestasi berkualiti pengurusan Hal Ehwal Murid boleh
membantu untuk menghasilkan sekolah berkesan serta boleh mencapai visi dan misi
sekolah ke arah kegemilangan.
Dengan
adanya permintaan dan harapan yang tinggi dalam kalangan murid dan masyarakat
seluruhnya terhadap kemampuan sekolah, pentadbir sekolah seharusnya memainkan
peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan
penyelenggaraan. Pentadbir sekolah mesti berupaya menjadi penggerak dan
penggalak perubahan untuk mempengaruhi ahli-ahli dalam sekolah menuju ke arah
kecemerlangan. Ini kerana murid-murid merupakan aset negara masa depan. Jatuh
bangunnya negara bergantung kepada kualiti tenaga manusia yang dihasilkan oleh
pendidikan. Untuk membantu individu supaya seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani, dan intelek sebagaimana yang tercerna dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan bukanlah satu perkara yang mudah. Di peringkat sekolah ia
berkehendakkan satu perancangan yang lebih berstruktur dan strategik untuk
memastikan sesebuah sekolah itu memenuhi ciri-ciri institusi yang berjaya dalam
bidang akademik dan bukan akademik.
3.0 OBJEKTIF
DASAR
3.1 Menyeragamkan
Dasar Pengurusan HEM di sekolah.
3.2 Sebagai
dokumen panduan untuk menangani isu-isu pengurusan HEM di sekolah.
3.3
Sebagai dokumen panduan oleh pegawai
HEM dalam menangani isu-isu disiplin.
3.4 Sebagai
dokumen bercetak tambahan bagi Pengurusan Disiplin Sekolah yang sedia ada terbitan Kementerian Pelajaran Malaysia
dan Jabatan Pelajaran W.P. Labuan.
3.5 Sebagai
dokumen tambahan dalam melaksanakan Strategi 1, 2 dan 3 iaitu :
Strategi
1: Mencemerlangkan Sahsiah
Strategi
2: Mencemerlangkan Sukan
Strategi
3: Mencemerlangkan Kokurikulum
4.0 DASAR PENGURUSAN KELAS
PENGURUSAN BUKU JADUAL KEDATANGAN MURID
(BJKM) BAGI BULAN JANUARI
- Menerima
senarai nama murid dari Guru Besar/Penolong Kanan bagi sesebuah kelas
- Senarai
nama mengikut abjad, (susunan murid lelaki didahulukan diikuti murid perempuan)
mengandungi:
o Nama murid
o jantina
o Bilangan Sekolah
o Tarikh Masuk
o Bangsa
o Agama
o Nombor Kad Pengenalan
o Tarikh lahir
o Nombor Surat Beranak
o Umur pada 1 Jan. tahun
berkenaan
o Nama ibu bapa/penjaga
o pertalian murid dengan ibu
bapa/penjaga
o Alamat ibu bapa/penjaga
o No. telefon ibu
bapa/penjaga
o Pekerjaan ibu
bapa/penjaga
- Mendapatkan
Nombor Bilangan Sekolah daripada buku Daftar Kemasukan Sekolah bagi murid
Tingkatan1 dan Jadual Kedatangan Murid tahun sebelumnya bagi murid Tingkatan2 –
5.
- Membuat
semakan nama murid supaya sama ejaan dalam Kad Pengenalan bagi memastikan
susunan abjad yang betul.
- Semak
semua butiran bagi tiada berlaku kesilapan.
- Menyalin
senarai nama dan maklumat diri pelajar ke dalam JKM sebenarnya.
- Menandakan
kedatangan harian.
- Memenuhkan
senarai nama mengikut abjad dalam ruang Ringkasan Yuran- yuran dan mendapatkan
nombor resit yuran daripada Kerani Kewangan di pejabat.
PENGURUSAN BUKU KEDATANGAN MURID (JKM)
BAGI BULAN FEBRUARI HINGGA DISEMBER
- Pada
akhir bulan, pastikan semua ruang diisi, dijumlahkan dan dipindahkan ke bulan
hadapan.
- Memastikan
nama murid dipindahkan pada akhir bulan sebelumnya.
- Sekiranya
ada murid yang baru masuk, atur semula senarai nama mengikut abjad, (susunan
murid lelaki didahulukan, diikuti murid permpuan).
- Buku
JKD diambil daripada pejabat pada setiap pagi pada waktu pertama.
- Guru
Kelas menandakan kedatangan murid.
- Jumlahkan
kedatangan harian:
o jumlah murid yang tidak
hadir
o jumlah murid yang hadir
o jumlah murid sepatutnya
dalam kelas
- Menyerahkan
buku JKM ke pejabat pada waktu kedua.
- Pada
akhir bulan:
o
jumlahkan murid tidak hadir dalam bulan berkenaan
o
jumlahkan murid tidak hadir sehingga bulan berkenaan
o
jumlahkan bilangan hari murid hadir sehingga bulan berkenaan
o
jumlahkan bilangan hari sepatutnya hadir dalam bulan berkenaan
o
jumlahkan bilangan hari sepatutnya hadir sehingga akhir bulan
berkenaan
o
menulis jumlah kedatangan sebenar nya dalam ruang Ringkasan
o
menulis jumlah kedatangan sepatutnya dalam ruang Ringkasan
o
menulis peratus kedatangan o menulis hitung panjang kedatangan
o
menulis bilangan murid yang masuk
o
menulis bilangan murid yang keluar
o
menulis bilangan murid pada akhir bulan
o
menulis hitung panjang ramai murid
o
tandatangan Guru Kelas
- Dalam
ruang Analisa kedatangan:
o lengkapkan ruang bangsa
mengikut jantina danmenjumlahkannya
o tandatangan ruang
berkenaan
- Dalam
ruang ringkasan Yuran, dapatkan nombor resit bayaran daripada pejabat dan
catatkannya selari dengan murid berkenaan
- Selepas
mengemaskini maklumat di atas:
o salin nama murid dalam
bulan berikutnya
o menulis bilangan hari belajar dalam dalam
ruang “Banyak hari belajar
dalam bulan lepas”
o menulis jumlah hari tidak
hadir dalam ruang “Jumlah Bilangan Tidak
Hadir”
- Sebelum
menyerahkan Buku Jadual Kedatangan Murid ke pejabat, pastikan:
o semua butiran dalam bulan Januari hingga
Disember telah dilengkapkan
o semua nombor resit yuran dan pembayaran
lengkap kemaskini
o semua ruang dalam Analisa Kedatangan Setahun
lengkap dan ditandatangani.
- Menyerahkan
buku JKM ke pejabat pada Hari Akhir
Persekolahan.
4.1
Buku Jadual Kedatangan Murid (BJKM)
a) Semua butiran murid hendaklah
dilengkapkan dalam bulan pertama
persekolahan (Januari).
b) Menandakan
BJKM pada setiap hari persekolahan sebelum pukul 8.00 pagi. Sila ambil
perhatian terhadap murid yang datang lewat dan murid ponteng sekolah. Murid
yang datang lewat dikira sebagai hadir. Bagaimana pun, sekolah perlu
menyediakan rekod nama, kelas, masa tiba dan sebab kelewatan untuk tujuan
nasihat dan tindakan penambahbaikan.
c)
BJKM hendaklah ditandakan seperti
simbol-simbol berikut:
Bil
|
Simbol
|
Maksud
|
1
|
/
|
Murid
hadir
|
2
|
O
|
Tidak
hadir tanpa sebab
|
3
|
S
|
Tidak
hadir kerana sakit (dengan dokumen sokongan)
|
4
|
K
|
Bersebab
yang telah diberi kebenaran oleh Guru Besar /Pengetua (dikira tidak hadir)
|
5
|
L
|
Murid
lewat ke sekolah (tanda dalam bulatan dan murid dikira hadir)
|
6
|
W
|
Murid
mewakili sekolah (tanda dalam bulatan dan murid dikira hadir)
|
7
|
G
|
Murid
digantung persekolahan (tanda dalam bulatan dan murid dikira tidak
hadir)
|
d) Guru
Kelas bertanggungjawab dalam memastikan kebersihan, kekemasan dan keselamatan
Buku Jadual Kedatangan. Cecair pemadam tidak boleh digunakan. Segala kesilapan
hendaklah dipotong dan ditandatangani ringkas. Pena mata bulat dakwat hitam sahaja digunakan dalam jadual kedatangan dari awal
hingga akhir.
e) Semua BJKM hendaklah sentiasa berada di
pejabat sekolah untuk memudahkan Penolong Kanan (HEM) merekodkan dan
menganalisis data kehadiran murid.
f) Guru
Kelas akan memasukkan data kehadiran murid ke dalam Sistem e-Kehadiran secara
atas talian (on-line) sebelum pukul 9.00 pagi setiap hari persekolahan.
g) BJKM hendaklah ditutup tidak lewat dari 5
haribulan tiap-tiap bulan berikutnya.
h)
Sekiranya Guru Kelas tidak hadir
bertugas di sekolah kerana berkursus / mesyuarat / bengkel / cuti, tugas
mengambil dan merekod kehadiran murid diambil alih oleh Ketua Tingkatan /
Penolong Ketua Tingkatan dengan menggunakan borang rekod kehadiran murid yang
boleh didapati di Pejabat Am. Borang ini haruslah diserahkan kembali ke Pejabat
Am untuk direkod dan diambil tindakan.
i) Semua surat yang berkaitan dengan
murid seperti sijil sakit, surat ibu bapa /penjaga bagi memaklumkan
ketidakhadiran murid, salinan surat amaran ponteng dan salinan surat gantung /
buang sekolah hendaklah disimpan di dalam Fail kelas mengikut pembahagian
bulan.
4.2 MURID “BUKAN WARGA NEGARA” (MBWN)
4.2.1 Bagi murid “Bukan Warga Negara” (MBWN),
Yuran Warga Asing sebanyak RM120.00 bagi sekolah rendah dan RM240.00 bagi
sekolah menengah setiap tahun wajib dibayar di Unit Akaun Jabatan Pelajaran Sarawak terlebih
dahulu sebelum didaftar sebagai murid sekolah. Resit bayaran mesti ditunjukkan
kepada PK HEM. Setiap MBWN juga dikenakan bayaran tambahan mengikut arahan
Pendaftar Sekolah.
4.2.2 Rujuk Sektor Pengurusan Sekolah - surat
kebenaran sekolah bagi bukan warga
4.3 FAIL PERIBADI MURID
4.3.1 Semua murid yang berdaftar di sekolah wajib
mempunyai fail ini. Fail ini boleh
didapati di koperasi sekolah.
4.3.2 Nama penuh murid, kelas, tahun dan nama Guru
Kelas hendaklah ditulis pada helaian pertama fail. Setiap fail hendaklah
dilekatkan gambar murid (ukuran passport).
4.3.3 Semua maklumat peribadi murid seperti salinan
surat beranak, kad pengenalan, keputusan Peperiksaan Dalaman, slip keputusan
peperiksaan awam yang berkaitan (UPSR, PT3, SPM) disimpan dalam fail ini. Manakala
Buku Rekod Kesihatan Murid yang diuruskan oleh AJK Kesihatan akan disimpan di
Bilik Kesihatan.
4.3.4 Fail ini hendaklah diserahkan kepada murid
apabila murid telah menamatkan persekolahan atau bertukar sekolah.
4.3.5 Semua fail perlu disimpan dalam ‘loker’
berlabel di bilik bilik Bimbingan & Kaunseling.
4.3.6 Semua surat yang berkaitan dengan murid seperti
sijil sakit, surat ibu bapa /penjaga bagi memaklumkan ketidakhadiran murid,
salinan surat amaran ponteng dan salinan surat gantung / buang sekolah yang
dikeluarkan disimpan dalam fail ini pada akhir tahun setiap sesi persekolahan.
4.3.7 Fail kelas akan disemak pada setiap akhir
bulan oleh PK HEM. PK HEM akan menyediakan dokumen penyemakan fail kelas
(senarai semak).
4.4 PENDAFTARAN MURID BARU
4.4.1 Guru Kelas menerima murid baru daripada PK
HEM. (Status kewarganegaraan telah
dikenal pasti oleh PK HEM terlebih dahulu).
4.4.2 PK HEM hendaklah memastikan Borang Maklumat
Murid (Borang SMM) dilengkapkan oleh
ibu bapa/penjaga pada masa itu juga. Jika murid membawa bersama SMM dari sekolah asal, sila pastikan
maklumat adalah lengkap dan terkini.
4.4.3 Guru Kelas akan memasukkan data murid-murid
baru. Bagi murid asal, guru-guru hanya
mengemaskini data SMM yang telah dibuat dan menyerahkan ‘hard copy’ kepada guru SMM / guru data.
4.4.4 Guru kelas hendaklah menyemak jika murid
berkenaan menerima sebarang bentuk
biasiswa / bantuan dan melaporkan kepada Guru Biasiswa / Guru Kebajikan.
4.4.5 Guru Kelas perlu selalu mengambil inisiatif
mengenal pasti murid berkeperluan khas
dan yang memerlukan bantuan khas (anak yatim, murid miskin, oku dll),
serta melaporkan kepada PK HEM untuk
tindakan lanjut.
4.4.6 PK HEM perlu mendapatkan laporan disiplin,
Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS),
Penilaian Kemahiran Amali (PEKA), Folio Kemahiran Hidup, Penilaian Amali Fardu Ain (PAFA), Petaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) dan lain-lain berkaitan
kerja kursus dari sekolah terdahulu jika tidak dibawa bersama semasa mendaftar. Dokumen tersebut hendaklah
dimasukkan ke dalam fail murid dan satu
salinan dokumen berkenaan hendaklah diserahkan kepada guru mata
pelajaran.
4.5 MURID KELUAR / BERTUKAR / BERPINDAH
4.5.1 PK HEM perlu memastikan surat setuju terima
diperolehi dari sekolah yang dipohon sebelum mengeluarkan Borang Jadual Ketiga
( yang telah dilengkapi ) kecuali pertukaran antara negeri / wilayah dan surat
perakuan ibubapa/penjaga. (Rujuk SPS) - masalah pertukaran ke luar negera –
Rujuk SPS
4.5.2 Guru Kelas perlu mencatatkan maklumat /
butiran perpindahan dalam BJKM kelas.
4.5.3 Bagi pertukaran keluar dari negeri Sarawak,
PK HEM perlu memastikan semua buku teks telah dipulangkan (diluar zon-rujuk SPBT)
dan senarai judul buku yang dipulangkan diserahkan kepada Guru SPBT untuk rekod
dan tindakan lanjut (permohonan hapus kira, bayaran, bekalan baru dll).
Maklumat bantuan yang diterima murid.
4.5.4 Untuk pertukaran dalam negeri Sarawak, Guru
SPBT merekodkan judul buku yang akan
dibawa ke sekolah baru untuk rekod dan
tindakan lanjut.
4.5.5 Semua fail yang berkaitan dengan murid perlu
diserahkan kepada murid untuk rujukan pihak sekolah baru kecuali fail sulit
akan dihantar ke sekolah baru.
4.5.6 Sijil Berhenti Sekolah hanya diberikan kepada
murid Tahun 6, murid Tingkatan 3 yang diterima masuk ke Kolej Vokasional dan
Sekolah Berasrama Penuh atau ke mana-mana institusi pendidikan bukan dibawah
KPM, Tingkatan 5 dan Tingkatan 6 Atas, serta murid yang telah lama berhenti
sekolah dengan kerelaan sendiri untuk tujuan mencari pekerjaan. Bagi kes
berhenti sekolah, Sijil Berhenti Sekolah hanya dikeluarkan jika permohonan
menyertakan dokumen sokongan daripada ibu bapa/ penjaga jika berumur kurang
daripada 17 tahun. (murid bukan warga – rujuk SPS)
4.5.7 Merujuk Dasar Pendidikan Wajib pihak sekolah
tidak dibenarkan mengeluarkan sijil berhenti sekolah selain yang dinyatakan
dalam perkara 4.5.6 selagi murid itu berada dalam lingkungan umur pendidikan
wajib.
4.6 PENGURUSAN & ORGANISASI KELAS
4.6.1 Guru Kelas boleh melantik Jawatankuasa Kelas
yang terdiri daripada:
·
Ketua Kelas
·
Penolong Ketua Kelas
·
Bendahari
·
AJK Kebersihan
·
AJK Keceriaan
·
AJK Keselamatan
·
AJK SPBT
4.6.2 Guru Kelas hendaklah menyelaras penyediaan
perkara berikut:
·
Carta Organisasi Kelas - ditampal pada papan
kenyataan kelas
·
Jadual Waktu - ditampal pada papan kenyataan
Kelas
·
Jadual Tugas Kebersihan - ditampal pada papan
kenyataan kelas.
·
Pelan kedudukan kelas - ditampal di atas meja
Guru
·
Inventori Kelas - ditampal pada pintu
·
Moto kelas
- ditampal pada papan kenyataan kelas.
·
Misi & Visi Sekolah, Moto Sekolah,
Maklumat Mata Pelajaran, Artikel Berinformasi & isu semasa hendaklah
ditampal pada papan kenyataan kelas.
·
Alatan pembersihan seperti penyapu, pemadam
papan hitam /papan putih, penyeduk sampah, bakul sampah dan sebagainya
hendaklah disediakan dan disimpan di tempat yang sesuai.
·
Pelan laluan kecemasan sewaktu kebakaran
hendaklah dipamerkan.
·
Sudut Bahan Bacaan hendaklah disediakan di
tempat yang bersesuaian.
4.6.3 Bilangan kehadiran harian mesti ditulis di
penjuru papan tulis (kanan / atas) atau di tempat yang mudah dilihat.
4.6.4 Guru Kelas dengan dibantu oleh Ketua Kelas
hendaklah memastikan semua kerusi dan
meja mencukupi dan telah diberi nombor siri.
Perabot yang telah rosak hendaklah diganti dan dibawa turun untuk
disimpan di dalam stor peralatan
sekolah.
4.6.5 Kebersihan kelas:
·
AJK Kebersihan hendaklah memastikan kelas
dibersihkan setiap hari persekolahan.
·
Setiap guru yang masuk ke kelas mesti memastikan
keadaan dalam kelas sentiasa bersih dan teratur sebelum mula mengajar atau
menggantikan guru dan juga sebelum keluar dari kelas berkenaan.
·
AJK Kebersihan Kelas hendaklah memastikan
sampah di dalam laci meja murid dan
bakul sampah dibuang pada waktu akhir setiap hari.
·
Sebelum meninggalkan kelas semua murid
hendaklah memastikan kerusi dan meja dalam keadaan kemas dan teratur.
·
Ketua Kelas hendaklah memastikan suis lampu
dan kipas dimatikan sebelum meninggalkan kelas.
·
Ketua Kelas hendaklah memastikan pintu kelas
ditutup.
4.6.6 Peralatan kebersihan akan dibekalkan pada
awal tahun. Adalah menjadi
tanggungjawab ketua kelas untuk melaporkan kepada guru kelas jika hilang
atau rosak.
4.6.7 Guru Kelas hendaklah mengambil perhatian
terhadap perkara berikut:
·
Menentukan wayar elektrik, kipas dan lampu
serta suisnya dalam keadaan baik dan selamat digunakan.
·
Melaporkan perabot dan peralatan elektrik
yang rosak kepada pihak pentadbir.
·
Membimbing dan menyelia Jawatankuasa Kelas
yang dilantik menjalankan tugas.
4.7 DASAR PENGURUSAN DISIPLIN
4.7.1 Ponteng
Sekolah
·
Murid adalah dianggap ponteng sekolah
sekiranya tidak hadir sekolah dan tidak membawa surat daripada ibu bapa/penjaga
atau surat sakit pada keesokan harinya.
·
Guru Kelas hendaklah menandakan “0” dalam
BJKM kelas.
·
Jadual penghantaran surat kes Ponteng sekolah
adalah seperti berikut:
Tindakan
|
Ponteng Berterusan
|
Ponteng Berkala/
Tidak Berterusan
|
Amaran
I
|
3
hari berturut-turut
|
10
hari
|
Amaran
II
|
7
hari selepas surat Amaran I
|
10
hari selepas Surat Amaran I
|
Amaran
III
|
7
hari selepas surat Amaran II
|
20
hari selepas Surat Amaran II
|
Buang
Sekolah
|
14
hari selepas surat Amaran III
|
20
hari selepas Surat Amaran III
|
Jumlah Keseluruhan
|
31 hari
|
60 hari
|
·
Surat Amaran 1, 2, dan 3 mesti diisi dalam 3
salinan dan ditandatangani oleh:
§ Amaran
1 Ditandatangani oleh GPKHEM
§ Amaran
2 Ditandatangani oleh GPKHEM
§ Amaran
3 Ditandatangani oleh GPKHEM
§ Buang
Sekolah Ditandatangani oleh Pengetua.
·
Salinan 1 adalah untuk ibu bapa/penjaga,
salinan 2 untuk dimasukkan ke dalam fail Rekod Ponteng (Pejabat) dan salinan 3
untuk dimasukkan ke dalam fail kelas guru Kelas.
·
Surat Buang Sekolah diisi dalam 4 salinan dan
ditandatangani oleh Pengetua. Catatan
dibuat dalam Buku Kedatangan Murid untuk surat-surat seperti berikut: AP:
Amaran Pertama AK: Amaran Kedua AT:
Amaran Terakhir BS: Buang Sekolah
·
Sekiranya murid hadir ke sekolah selepas
sesuatu tindakan telah dibuat, peraturan berikut hendaklah dipatuhi:
§ Selepas
surat Amaran 1, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa/penjaga
masing-masing.
§ Selepas
surat Amaran 2, murid hendaklah membawa surat jawapan daripada ibu bapa/penjaga
masing-masing dan berjumpa dengan Pengetua / GPKHEM terlebih dahulu.
§ Selepas
Amaran 3, murid mestilah datang kesekolah bersama-sama ibu bapa/penjaga dan
berjumpa dengan pengetua. Murid hanya dibenarkan masuk ke kelas setelah
Pengetua berpuas hati dengan jaminan yang diberi oleh ibu bapa atau penjaga melalui
surat aku janji.
§ Selepas
Buang Sekolah, murid hanya boleh dibenarkan bersekolah semula setelah membuat
rayuan dan diluluskan oleh pihak PPD dan JPN.
4.7.2 Buku
Kawalan Kelas (BKK)
·
Semua Guru Kelas mesti memastikan kelas mereka
mempunyai BKK setiap hari.
·
Ketua Kelas akan mengambil BKK pada waktu
pagi di rak hadapan Bilik GPK HEM.
·
Adalah menjadi tanggungjawab setiap Ketua
Kelas untuk memulangkan BKK ke rak hadapan di hadapan Bilik GPK HEM selepas
tamat waktu persekolahan setiap hari.
·
BKK hendaklah sentiasa berada dengan Ketua
Kelas dan diserahkan kepada guru yang masuk pada setiap waktu.
·
Guru diminta mencatatkan bilangan murid yang
berada di dalam kelas pada masa tersebut. Bagi kelas yang bergabung seperti
Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral BKK akan dibuat secara berasingan.
·
Guru juga mestilah mencatatkan nama-nama
murid yang keluar kelas/ lambat masuk kelas/ ponteng kelas semasa guru
mengajar.
·
Setiap guru yang memasuki kelas mesti
memastikan keadaan kelas bersih dan teratur sebelum menandatangani BKK.
·
Sekiranya BKK hilang, Ketua Kelas hendaklah
melaporkan kepada GPK HEM sekolah dengan segera.
·
Semua guru hendaklah mendapatkan pas
kebenaran keluar daripada GPK HEM pada awal tahun.
·
Mana-mana murid yang ingin keluar kelas untuk
ke tandas, berjumpa guru dan sebagainya mesti memakai pas berkenaan.
·
Guru-guru berhak menahan dan meminta murid
balik ke kelas untuk mendapatkan pas daripada guru berkenaan atau guru yang
berada dikelas sebelahnya jika tiada guru.
4.7.4 Disiplin
Murid
·
SEMUA GURU ADALAH GURU DISIPLIN. Oleh itu,
guru-guru mestilah memastikan murid mematuhi semua peraturan sekolah setiap
masa.
·
Guru-guru mestilah memberi nasihat dan
teguran jika mereka dapati seseorang murid itu melakukan kesalahan disiplin.
·
Guru-guru mestilah memaklumkan
kesalahan-kesalahan disiplin murid yang berat kepada Ketua Guru Disiplin atau
GPK HEM.
·
Hukuman yang dikenakan mestilah mematuhi
prosedur yang telah ditetapkan oleh KPM serta setimpal dengan kesalahan murid.
Ini bertujuan supaya murid tidak terasa teraniaya dan akan menerima hukuman
dengan rela hati.
·
Tiada sentuhan badan kepada murid atau
tingkah laku negatif guru yang boleh menimbulkan prasangka kepada murid.
·
Semua guru perlu menjadi role model – contoh
teladan yang baik kepada murid-murid.
4.7.5 Kawalan
/Tanggungjawab Guru
·
Guru mestilah mengenali setiap nama murid
mereka. Ini diangap sebagai satu usaha bahawa guru mempunyai sikap keprihatinan
dan mengenali mereka sebagai seorang individu. (Amalan Budaya Penyayang)
·
Guru hendaklah memahami dan mengenali
mana-mana murid yang sering menimbulkan masalah disiplin dan memberikan tumpuan
yang lebih terhadap mereka bagi mendapatkan kerjasama.
·
Jangan memulakan proses Pembelajaran dan
Pengajaran jika murid-murid tidak memberi tumpuan atau sedang bising dan
bercakap sesama sendiri.
·
Jangan membiarkan murid-murid berkumpul di
hadapan meja guru sedangkan murid-murid lain dibiarkan bising di tempat mereka
atau di belakang kelas.
·
Guru haruslah memeriksa kebersihan kelas termasuk
bahagian kaki lima kelas dan melaporkan kepada pentadbir sekolah untuk
mengambil tindakan lanjut.
·
Guru-guru haruslah mengambil perhatian
terhadap murid-murid yang selalu tidak membuat kerja rumah atau tugasan dalam
kelas. Cuba kenal pasti sebab-sebabnya dan ambil tindakan yang sewajarnya.
4.7.6 Dasar
Umum Disiplin
·
Setiap murid wajib memiliki buku peraturan
sekolah dan mesti dibawa ke sekolah pada setiap hari. Peraturan sekolah perlu
difahami dan dipatuhi.
·
Setiap murid wajib memiliki buku nota dan
wajib dibawa bersama sewaktu perhimpunan.
·
Pada awal tahun permulaan semasa
persekolahan, murid akan diberi penjelasan dan penerangan tentang peraturan
sekolah dan tindakan-tindakan disiplin yang dikuatkuasakan.
·
Penerangan dan penjelasan mengenai peraturan
disiplin sekolah juga disampaikan kepada murid-murid dari semasa ke semasa.
4.7.7 Pemeriksaan
Mengejut
·
Pemeriksaan mengejut boleh dijalankan dari
semasa ke semasa ke atas murid semasa berada di kelas atau tapak perhimpunan atas
arahan pihak pentadbir.
·
Guru disiplin/guru bertugas bersama guru
kelas atau guru mata pelajaran dengan bantuan pengawas akan menjalankan
pemeriksaan mengejut dengan disaksikan oleh murid berkenaan.
·
Barang larangan akan dirampas dan maklumat
murid tersebut akan direkod oleh guru berkenaan dalam Buku Rekod Salah Laku
Barang Rampasan yang disimpan di dalam almari berkunci di bilik GPK HEM.
·
Barang larangan akan disimpan di dalam bilik
GPK HEM.
·
Barang rampasan yang mahal (seperti telefon
bimbit) hanya oleh dituntut balik oleh ibu bapa/ penjaga murid sekiranya murid
berkenaan berpindah sekolah atau selepas tamat Tingkatan 5.
No comments:
Post a Comment